środa, 4 stycznia 2017

"Niepokorni" - Vincent Seversky (ocena 5/10)

Saga kryminalna Seversk'ego nie była do tej pory w kręgu moich zachwytów.

Zmęczyłem co prawda pierwszą część serii, ale jakoś mnie nie zachwyciła. Może dlatego, że czytałem nałogowo wówczas inne dobre książki tego typu.
Dostając dzięki uprzejmości wydawcy czwartą książkę z serii stanąłem więc przed wyzwaniem wejścia w życie bohaterów nie znając ich poprzednich wyczynów. I fakt, że nie było z tym żadnych problemów jest wyznacznikiem umiejętności pisarza.

Vincent

Wiedza autora o poruszanych w swoich książkach wydarzeniach jest praktyczna. Jak wiadomo pod inną tożsamością był wieloletnim pracownikiem służb. Nie oznacza to oczywiście umiejętności przeniesienia na papier tych doświadczeń. Trzeba mieć jeszcze talent. I takowy VS zdecydowanie ma. Zmysł obserwacji i umiejętność tworzenia układanki polityczno-sensacyjnej jest niewątpliwym atutem Severskiego.

Narracja

Do skończenia pierwszej książki trochę zniechęciła mnie przeciętna narracja, chociaż jej ocena mogła być efektem wcześniejszej lektury innych autorów. Tymczasem teraz jest naprawdę bardzo dobrze. Książkę czyta się z dużą przyjemnością. Jest odpowiedni podział na opisy i dialogi (miałem wcześniej wrażenie, że Seversky zbytnio przesadza z dialogami). Książka jest skompensowana i nie za długa. Nawet może odrobinę za krótka. Ale to chyba wynika z faktu, że seria miała być jednak trylogią i ta czwarta książka to tylko takie uzupełnienie.

Polityka

Seversky mocno wchodzi na grunt polityczny i czyni to bardzo umiejętnie. Można mieć nawet zabawę czytając to w okresie konkretnych wydarzeń politycznych. Wiele zachowań i doniesień do realnych osób aż się nasuwa. Pod względem ukazania polityki i jej wpływu na bieżące wydarzenia akurat ta część książi jest najlepsza (tak zakładam, mimo że czytałem tylko pierwszą).

Bohaterowie

Saga wprowadziła bardzo ciekawe postacie, z których większość jest zdecydowanie pozytywna. Sam Wydział X to grupa ludzi, może trochę specyficznych, ale jednak fachowców oddanych zadaniu ideowców. Jeżeli tak jest naprawdę to może nie jest tak źle z polskimi służbami. autor z sympatią podchodzi również do innych postaci, nawet jeżeli stoją po drugiej stronie barykady. Szczególnie Rosjanin Jagan jest postacią bardzo rozbudowaną i finalnie pozytywną, mimo że ma sprzeczne rozkazy do zmagań polskich bohaterów.

Saga

To już z pewnością ostatnia część sagi. Seversky ma nowy pomysł. Ale tak dobrze mi się to czytało, że może się zbiorę żeby przeczytać całość.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz